Vill du satsa på en yrkesroll som alltid är efterfrågad? Då är IT-support på avancerad nivå ett riktigt säkert kort! Men vad gör egentligen en IT-supporttekniker? Brett beskrivet är det någon som har riktigt bra kunskaper inom IT och teknik och som gärna hjälper andra när de kör fast. I verkligheten är det dock mycket mer komplext. Alla företag har olika behov och därför ser vi en stor variation av uppgifter som en IT-supporttekniker kan arbeta med. Beroende på förkunskaper börjar man kanske arbeta lite längre ner i support-kedjan, medan man med tiden ofta blir allt mer avancerad och då tar sig an tyngre roller inom IT.

IT-branschen är en spännande bransch i ständig förändring. I rollen som IT-supporttekniker har du många sociala kontaktytor samtidigt som du alltid måste hålla dig ajour med den senaste tekniken.

Rickard Johansson, regional utbildningschef för EC i Öst berättar för oss om utbildningen:

-IT-branschen är en spännande bransch i ständig förändring. I rollen som IT-supporttekniker har du många sociala kontaktytor samtidigt som du alltid måste hålla dig ajour med den senaste tekniken. Som alla våra utbildningar, är utbildningen till Technical Operations Specialist framtagen i samarbete med branschen för att du som studerande ska ha rätt kompetens med dig ut i arbetslivet. Under utbildningen får du t.ex. laborera med tekniken och sätta upp testmiljöer, samtidigt som du också får kunskaper inom kommunikation och professionellt kundbemötande. Du som är intresserad av att gå utbildningen kommer att kunna se fram emot 1,5 år av intensiva och riktigt roliga studier, där en fjärdedel är praktik ute på företag.

Vill du veta mer om utbildningen?

I filmen nedan beskriver vår utbildare Anders Ekberg mer om utbildningens upplägg och vad du kan tänkas arbeta med efter examen.

Studera i höst? Du kan fortfarande göra en sen anmälan till utbildningen här!

Dela sidan: