Filip Kammerton Intervju Bild&Citat 1000

Berätta lite kort om Atea?

Atea-koncernen finns i sju länder med 6900 anställda och är Nordens största och Europas tredje största leverantör av IT-infrastruktur. Atea Sverige har 35 lokala kontor i hela Sverige och består av 2200 anställda varav 1000 är konsulter.

Vår slogan säger ”Vi bygger Sverige med it” och med det vill vi säga att vi är rikstäckande, levererar helhetslösningar och att vi jobbar mot alla möjliga branscher. Det är allt från privata företag till sjukvård, polis och skola.

I och med att vi har ett sådant brett erbjudande så finns det också mycket goda möjligheter till att göra en långvarig och varierande karriär inom Atea.

På vilket sätt är du och Atea engagerade i EC Utbildning?

Jag sitter med i ledningsgruppen för två stycken EC-utbildningar (IT-Supportspecialist och IT-Säkerhetstekniker) och min kollega sitter med i ytterligare en EC-utbildning. Med vår närvaro är vi med och påverkar/styr innehållet i utbildningarna så att de blir relevanta och framtidssäkra. Allt för att möta våra kunders efterfrågan både nu och i framtiden.

Vi ställer upp med gästföreläsare som är specialister inom sina områden och som kan ge en verklig bild av diverse tekniska områden och arbetssätt.

Vi kan även hjälpa till med att ta emot LIA-kandidater, där vi har en stark övertygelse om att en bra LIA period kan ge goda chanser till en framtida anställning inom Atea.

 

Vad är det roligaste med IT-branschen?

Det är en väldigt föränderlig värld som bara växer och sprider sig till nya områden. IT finns inom alla branscher och är en integrerad funktion i kontorslandskapen idag. Det är inte längre något som man ”gömmer undan” i källaren.

IT-branschen ser vi även följer trenderna inom privat konsumtion. Väldigt få av oss konsumenter köper CD-skivor med musik eller DVD-skivor med film och serier längre. Det mesta streamas via tjänster som Spotify, Netflix HBO etc. På samma sätt ser vi att det sker en digitalisering inom IT-branschen där man hellre hyr och prenumererar på tjänster, mjukvaror och produkter istället för att behöva äga, uppdatera och bygga ut. Att vara en ledande aktör och bygga Sverige med IT är både roligt och spännande!

 

Hur ser efterfrågan på kompetens ut inom området?

Just nu skriker marknaden efter IT-kompetens och det gäller allt från klassiska servicedesk- och onsite-tekniker till specialister inom säkerhet och molntjänster. Ju mer vi digitaliserar och bygger ut desto mer support, infrastruktur och säkerhet behövs.

 

Till dem som undrar hur det är att arbeta inom branschen – hur skulle en vanlig dag kunna se ut? 

Jag väljer att beskriva rollerna som servicedesk- och onsite-tekniker eftersom det oftast är vägen in i branschen.

En servicedesktekniker jobbar med fjärrsupport vilket innebär att man inte träffar användaren fysiskt utan måste använda diverse olika verktyg för att lösa användarens problem. Man tar emot telefonsamtal eller mail med användarnas problem och kopplar sedan upp sig och fjärrstyr datorerna som har problem. Denna roll ställer krav på goda pedagogiska egenskaper, tålamod och lyhördhet. Man bör inom kort kunna känna av vilken kunskapsnivå användaren har och anpassa jargongen och supporten efter det.

En onsite-tekniker är till skillnad från servicedeskteknikern ute på plats hos användaren vid supporttillfället. Många moment och verktyg är de samma som för servicedeskteknikern men här ställer man ofta lite mer krav på teknikern. Man bör ha samma egenskaper som servicedeskteknikern men även goda sociala färdigheter och uppträda representativt då man är ”ansiktet utåt” för supportorganisationen.

Båda rollerna utför felavhjälpning på allt från datorer, hårdvara och printers till olika operativsystem, mjukvaror och inställningar. Detta är en mycket bra ingång till IT-branschen då man lär sig både tekniken och konsultmannaskap.

 

Vad är ditt bästa råd till blivande studerande?  

    • Det är viktigt med visioner och drömmar. Att ha mål och en strävan i det man gör. Att jobba med något som man brinner för är inte bara bra för en själv utan kommer med stor sannolikhet att resultera i att man även gör ett bra jobb. Välj inriktning och specialisering för att kunna jobba som specialist i framtiden.

 

    • Ha ödmjukhet och tålamod när du kommer ut på marknaden. Bara för att du har läst en utbildning med en viss inriktning så kan du inte förvänta dig att du kan börja som specialist. Att få kalla sig specialist kräver erfarenhet inom branschen. Inom Atea finns det alla möjligheter att arbeta sig uppåt och skaffa sig nya erfarenheter på vägen, så du har alla möjligheter att komma långt.

 

    • När du kommer ut på LIA så se det som en provanställning och gör ditt bästa. Det är brist på kompetens på marknaden och många har chansen att få anställning efter en lyckad LIA-period.

 

Har du något spännande tips på nyhetssajt för dem som vill hålla sig uppdaterade?

Jag vill tipsa om Voister som finns på sociala medier och nätet.

 

Till sist, vad skulle du vilja berätta för dem som är nyfikna på Atea som arbetsgivare? 

Vi strävar efter att ha branschens bästa ledare och vi värnar om våra medarbetares personliga utveckling och kompetensförflyttningar. Detta gör vi genom våra interna karriärprogram och genom att erbjuda certifieringar från våra topp-10-partners som t.ex. Apple, Microsoft, Cisco, VMWare, HP och EMC.

Våra värderingar är:

  • ”Vi sätter laget före jaget”
  • ”Vi brinner för det vi gör”
  • ”Vi tar personligt ansvar”

När vi ser alla våra medarbetare leva efter dessa värderingar så är det lätt att förstå varför vi är ledande i branschen.

 

 

images

Vill du veta mer om Atea? Gå in på www.atea.se

 

Dela sidan: